Η κουλτούρα της εταιρείας είναι πιο σημαντική από τις αμοιβές

"Ηθική". "Ακεραιότητα". "Το σωστό για τον πελάτη". Οι λέξεις αυτές μπορεί να αντικατοπτρίζουν μια υγιή επιχειρηματική κουλτούρα, αλλά αντλήθηκαν από το ετήσιο mission statement της Wells Fargo, ένα χρόνο πριν ανακαλυφθεί ότι η τράπεζα είχε στήσει εκατομμύρια ψευδείς λογαριασμούς χρησιμοποιώντας ονόματα πελατών.

Το γεγονός πως μια εταιρεία ασπάζεται αυτές τις αξίες, δεν εξασφαλίζει ότι τις εφαρμόζει και στην πράξη. Η υγιής επιχειρησιακή κουλτούρα είναι ιδιαίτερα σημαντική σήμερα, καθώς διεθνώς επικρατεί μια μεγάλη συζήτηση σχετικά με το μέλλον της εργασίας και τους τρόπους με τους οποίους οι εταιρείες μπορούν να βοηθήσουν τους εργαζόμενους να βρίσκουν μεγαλύτερο νόημα στη δουλειά τους.

Υπάρχουν τρεις κοινοί μύθοι σχετικά με την κουλτούρα και τις ενδείξεις ότι αυτή είναι τοξική.

Μύθος 1: Η κουλτούρα βοηθά μόνο στην αφοσίωση των εργαζομένων

Ένας εργαζόμενος που του αρέσει να δουλεύει σ’ ένα συγκεκριμένο οργανισμό και νιώθει ότι η δουλειά του έχει νόημα το πιθανότερο είναι πως είναι αφοσιωμένος στην εργασία του. Αλλά αυτός δεν είναι ο μοναδικός ρόλος της κουλτούρας. Η κουλτούρα συμβάλλει στην οικονομική επιτυχία μιας επιχείρησης.

Αυτό που βρήκε η μελέτη αναλύοντας στοιχεία πέντε ετών ήταν ότι οι εταιρείες που είχαν υγιή κουλτούρα σε ποσοστό 80% ξεπερνούσαν τις επιδόσεις της βιομηχανίας τους. Άρα, ναι, η κουλτούρα σε βοηθάει να προσελκύσεις και να κρατήσεις υπέροχους ανθρώπους, και κατ' επέκταση βοηθά και στην απόδοση.

Σε δεύτερο επίπεδο, επιδρά και στη φήμη. Η Rio Tinto, μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως μεταλλευτικές εταιρείες, πρόσφατα εξέδωσε μια έκθεση εργασιακής κουλτούρας που αναφέρεται λεπτομερώς στη σεξουαλική παρενόχληση, το μπούλινγκ και το ρατσισμό ανάμεσα στο εργασιακό δυναμικό και την ηγεσία της. Η έκθεση εκδόθηκε μετά από μια έρευνα του Αυστραλιανού κοινοβουλίου το 2021 σχετικά με τη σεξουαλική παρενόχληση στη μεταλλευτική βιομηχανία. Στόχος της έκθεσης ήταν «να εντοπιστούν τα δυνατά σημεία και οι ευκαιρίες για τη Rio Tinto ώστε να βελτιώσει την εργασιακή της κουλτούρα» δήλωσε η εταιρεία.

«Ένα μέρος της αιτίας που είναι τόσο σημαντικό για την κουλτούρα μιας εταιρείας όπως η Rio Tinto να μην είναι τοξική συνίσταται στο ότι η φήμη της διαμορφώνει την ικανότητά της να συναλλάσσεται με κυβερνήσεις και να διασφαλίζει τα μεταλλευτικά δικαιώματα. Η κουλτούρα έχει σημασία για την αφοσίωση των εργαζομένων, αλλά σημαίνει πολλά περισσότερα.

Μύθος 2: "Με τα λόγια χτίζω ανώγεια..."

Όπως αποδείχθηκε με την ετήσια έκθεση της Wells Fargo, δεν αρκεί να λέγεται ότι ένας οργανισμός έχει θεμελιώδεις αξίες. Πρέπει να συνάδει και κάποια δράση με αυτές. Οι περισσότερες εταιρείες δημοσιεύουν κείμενα με το όραμα και τις αξίες τους. Ωστόσο οι εργαζόμενοί τους, εάν ερωτηθούν, σε συντριπτικό ποσοστό θα πουν ότι οι αξίες είναι μόνο στα...λόγια.

Η κουλτούρα είναι αυτή που μετατρέπει τις αξίες και το νόημα σε δράση. Τα μανιφέστα από μόνα τους δεν αρκούν.

Μύθος 3: Αν τα λεφτά είναι αρκετά, ο εργαζόμενος θα παραμείνει παρά την τοξική κουλτούρα.

Τα λεφτά δεν μπορούν ν’ αγοράσουν την ευτυχία, ούτε και την εργασιακή αφοσίωση. Η τοξική κουλτούρα είναι αποδεδειγμένα η πιο ισχυρή ένδειξη φθοράς μιας εταιρείας. Η τοξική κουλτούρα είναι δέκα φορές μεγαλύτερος λόγος τριβής μέσα σε μια εταιρεία, παρά οι αμοιβές. Αυτό τουλάχιστον λένε οι εργαζόμενοι που εγκαταλείπουν τη μελέτη.

Πώς μπορείς να εντοπίσεις μια τοξική κουλτούρα:

  1. Οι εργαζόμενοι νιώθουν ότι δεν τους σέβονται στην εργασία τους
  2. Οι εργαζόμενοι υφίστανται διακρίσεις λόγω της καταγωγής, του γένους ή της κουλτούρας τους.
  3. Υπάρχει ένα μοντέλο ανήθικης ή παράνομης συμπεριφοράς, όπως η έλλειψη συμμόρφωσης στους κανονισμούς.
  4. Οι άνθρωποι βρίσκονται σε κόντρα, υποβιβάζοντας ο ένας τον άλλον.
  5. Οι ηγέτες είναι προσβλητικοί – για παράδειγμα φωνάζουν στους εργαζόμενους

underwriter.gr